הזמנתם טיסה לחו”ל והתחרטתם? כך תבטלו ותקבלו את הכסף חזרה

הזמנתם טיסה וגיליתם שאתם צריכים לבטל? בכתבה הבאה נסקור את כל מה שצריך לדעת על איך לבטל טיסה לחו”ל בהתאם לחוק הגנת הצרכן.ביטול טיסה

כיום עם התפתחות הטכנולוגיה, הסכמי השמיים הפתוחים ונגישות אתרי האינטרנט, מחירי החופשות והטיסות לחו”ל ירדו בעשרות אחוזים. מרבית הזמנת החופשות, אף מתבצעות ללא קשר טלפוני עם נציג החברה, ותהליך הרכישה מתבצע כל כולו במס’ קליקים במחשב או בסמארטפון.

במקרים רבים חופשה בחו”ל עם מלונות וטיסות, זולה יותר מחופשה בארץ. כל זה הוביל לכך שמספרן של הטיסות היוצאות מישראל עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות ויותר ויותר ישראלים טסים לחו”ל.

עם זאת, לא אחת קורה שאנו מזמינים שירות או מוצר ולאחר זמן מסוים מתחרטים. בין אם גילינו עסקה טובה יותר או בין אם קרה מקרה שמונע מאיתנו לטוס לחו”ל. זה לא משנה, חוק הגנת הצרכן בישראל מאפשר במקרים מסוימים לבטל את הטיסה שהזמנו מבלי לאבד את כל הכסף ששילמנו.

מסגרת הזמן לביטול טיסה לחו”ל שהוזמנה באינטרנט

לפי חוק הגנת הצרכן סעיף 14ג’, ניתן לבטל עסקה שהוזמנה באינטרנט, עד 14 יום (כולל ימי מנוחה וחגים) מהמועד שקיבלתם את אישור ההזמנה במייל או בפקס. עם זאת, חשוב לציין, שהביטול חייב להיעשות עד 7 ימים (לא כולל ימי שישי שבת וימי חג) לפני הטיסה או החופשה עצמה.

אם הזמנתם את החופשה באמצעות סוכן או סוכנות כלשהי פיזית, ולא באינטרנט או בטלפון, המצב הוא דומה, למעט העובדה שמועד הביטול חייב להיות עד 14 יום, שאינם ימי מנוחה, (ולא 7 ימים כמו הזמנה באינטרנט) לפני הטיסה עצמה.ביטול טיסה

 

ביטול הזמנה של שירותים או מלונות בחו”ל

בשנת 2019, נכנס לתוקף תיקון קטן שביצע המחוקק בכל הנוגע לשירותים הניתנים במלואם מחוץ לישראל. שירותים כגון מלונות בחו”ל, כרטיסים להופעה, טיסות פנים במדינה אחרת וכו’. טיסה מישראל לחו”ל לא נכללת בסעיף זה (מאחר והטיסה מתבצעת ויוצאת מתוך שטחה הריבוני של מדינת ישראל).

בתיקון, המחוקק נתן לחברות התיירות הישראליות, את האופציה להציע לנו הצרכנים אחת מ- 2 אפשרויות ביטול:

  1. זכות ביטול לפי חוק הגנת הצרכן כפי שצויין לעיל.
  2. זכות ביטול לפי מדיניות הביטול של נותן השירות עצמו, למשל של המלון בחו”ל (גם אם זה נוגד את חוק הגנת הצרכן והמלון לא מציע זכות ביטול כלל).

התנאי להצגת האפשרות השנייה היא שהמידע על מדיניות הביטול של נותן השירות בחו”ל מוצגת בצורה ברורה לפני ואחרי ההזמנה באתר האינטרנט הישראלי. כלומר שראיתם בצורה גלויה לפני הזמנתכם באתר, שהמלון שאתם מזמינים בלונדון למשל, אינו מחזיר את הכסף במקרה וביטלתם את החופשה.

הודעת ביטול טיסה לחברת התיירות

את ההודעה על ביטול העסקה והבקשה להחזרת הכסף, יש לעשות בכתב – באמצעות המייל, פקס או דואר רשום. כן, לא מספיק שתתקשרו ותבקשו לבטל.
הכנו לכם דוגמא מה לכתוב בהודעה על ביטול עסקת תיירות במסגרת חוק הגנת הצרכן. פשוט השלימו במקומות המתאימים את פרטי הצדדים והעסקה.

השאירו לנו מייל ונשלח לכם דוגמא למכתב ביטול

דמי ביטול טיסה לחו”ל במסגרת חוק הגנת הצרכן

הודעתם על ביטול העסקה במועד שציינו למעלה? מצויין. חברת התיירות חייבת (בדגש על חייבת) להחזיר לכם את מלוא הכסף ששילמתם. למעט, דמי הביטול שעומדים על 100 ש”ח או 5% מסכום העסקה. אם הזמנתם מס’ כרטיסי טיסה, דמי הביטול יחולו על כל כרטיס בנפרד.

2 טיפים שיכולים לעזור בנוגע לביטול טיסה 

  1. ראיתם חבילת נופש אטרקטיבית ואתם רוצים להזמין? בצעו צילום מסך (בכל מקלדת יש כפתור כזה) של דף המכירה באתר, במקרה שלא מוצגת מדיניות הביטול של המלון (כנ”ל לגבי מייל אישור ההזמנה). למרות שנטל ההוכחה על הצגת המידע מוטל על חברת התיירות, מהלך כזה יעזור לכם במקרה ותרצו לבטל את העסקה ואתר התיירות ינסה להתנער מאחריותו.
  2. שוקלים לרכוש ביטוח ביטול טיסה? עשו זאת בתקופה שלאחר תום מסגרת הזמן הקבועה בחוק.  

דוגמאות לביטול טיסה לחו”ל

  1. ביום 10.9.19 הזמנתי טיסה לפראג מחברת תיירות ישראלית ובאותו יום קיבלתי אישור הזמנה מהאתר. הטיסה יוצאת ב- 3.10.19 עד 6.10.19. בתאריך 22.9.19, החלטתי שאני רוצה לבטל. האם אני זכאי בהתאם לחוק לבטל ולקבל את כספי בחזרה? 
    תשובה: לא. נכון שהחלטת הביטול נעשתה במסגרת ה- 14 ימים מיום הזמנת הטיסה. אך הטיסה עצמה חלה בפער זמנים של פחות מ-7 ימים (שימו לב שראש השנה ושישי שבת לא נספרים ב-7 הימים) לפני הטיסה עצמה, ולכן אין לנו זכות ביטול טיסה בהתאם לחוק הגנת הצרכן ולקבל החזר כספי.
  2. באופן דומה, בתאריך 5.7.19 הזמנתי טיסה לברזיל. הטיסה יוצאת בתאריך 25.8.19. ביום 17.7.19 החלטתי שאני רוצה לבטל. האם אני זכאי?
    תשובה: כן. מאחר וטרם חלפו 14 ימים מיום קבלת אישור ההזמנה, ומועד הטיסה עצמה אינו בעוד פחות מ-7 ימים מהודעת הביטול, יש לנו זכות לבטל את הטיסה ולדרוש את מלוא כספינו בחזרה, בניכוי 5% מעלות העסקה או 100 ש”ח (הנמוך מבין השניים).ביטול טיסה

ביטול טיסה - שאלות ותשובות

אם ביטלתם את העסקה ביום ה-15 או בחלוף חלון ה-7 ימים טרם מועד החופשה עצמה, תנאי הביטול יהיו בהתאם למה שחברת התיירות קבעה. תנאים אלו יהיו רשומים, בדרך כלל, באותיות הקטנות באישור ההזמנה שלכם או בדף המכירה באתר. לכן חשוב לקרוא את כל התנאים.

גם אם המטוס שאמור להטיס אתכם הוא של חברת Royal Jordanian (חברת התעופה של ירדן) והזמנתם ושילמתם באתר של חברה ישראלית, זכותכם לבטל בהתאם לחוק הישראלי. גם אם רויאל ג’ורדניאן תעשה בעיות בהתאם לחוק המקומי של ירדן, זה לא הבעיה שלכם. על חברת התיירות הישראלית להתמודד עם כך ולהעניק לכם את הזכויות המגיעות לכם בהתאם לחוק הגנת הצרכן.

כאמור, על רכישה באתרים של חברות ישראליות, תהיה לכם זכויות הביטול כפי שציינו לעיל. אם ביצעתם הזמנה של מלון בפראג מול אתר לועזי או סוכנות כלשהי אחרת בחו”ל, תנאי הביטול יהיו לפי מה שקבוע באותה המדינה. בדרך כלל התנאים רשומים בדף ההזמנה ועל כן רצוי לקרוא בהקפדה את כל התנאים.

 

לא. גם אם החברה שלחה לכם חוזה והסכמתם וחתמתם שאין לכם זכות לבטל עסקה, חוק הגנת הצרכן יותר חזק ויבטל את ההסכמה שבחוזה. החוק לא מתיר ולא מרשה בשום אופן לחברות, להתנות או לשנות מהוראות החוק.

כאמור, בהקשר של שירותים שניתנים במלואם בחו”ל, החוק מאפשר לחברת התיירות הישראלית לתת אחת מ- 2 אפשרויות ביטול – בהתאם לחוק הגנת הצרכן או בהתאם למדיניות הביטול של המלון בחו”ל. על החברה, להציג זאת בפניכם טרם ההזמנה ולאחר ההזמנה במפורש. במקרה כזה, תנאי הביטול הם בהתאם למדיניות המלון, יהיו אשר יהיו.

 

בוקינג היא חברת תיירות בינלאומית שנוסדה ופועלת באמסטרדם, על אף העובדה שהאתר בעברית מלאה. עם זאת, לאחרונה בוקינג פתחה נציגות קטנה בתל אביב המספקת מענה טלפוני. בהתאם לפרסומים רבים ותביעות קודמות, לטענתה חוק הגנת הצרכן הישראלי לא חל עלייה מאחר ונציגות זו נועדה אך ורק לשירות לקוחות ואינה מרכז פעילותה. העניין נידון בבתי המשפט ואין עדיין החלטה ברורה מה הדין במקרה זה. עם זאת, בדרך כלל תנאי הביטול בבוקינג מאוד נרחבים כך שלא אמורה להיות לכם בעיה.

במקרה של הזמנת חבילת נופש הכל כלול, שהזמנתם מאתר של סוכנות ישראלית, גם אז יחול חוק הגנת הצרכן הישראלי. עם זאת, נפריד בין מרכיבי החופשה שחלים בישראל לבין אלו שחלים במלואם מחוצה לה. לגבי הטיסה – החוק חל ויש לכם 14 יום לבטל כפי שציינו בתחילת הכתבה. לגבי המלון ושירותים שניתנים ביעד בחו”ל (הופעות, מלון, אטרקציות וכו’), זכות הביטול היא בהתאם לאחת מ-2 האפשרויות שהציג בפניכם האתר שממנו הזמנתם – חוק הגנת הצרכן או בהתאם למדיניות הביטול של החברות שנותנות את השירותים בחו”ל.
הכל בתנאי שהאתר שהזמנתם ממנו, ציין במפורש בהזמנה ולאחריה שזכות הביטול היא בהתאם למדיניות הביטול של נותן השירות בחו”ל ולא בהתאם לחוק הגנת הצרכן.

יש לכם שאלה? משהו לא מובן? הגיבו לנו ממש כאן למטה ונשמח לעזור.

  • כל האמור בכתבה מהווה דעה אישית ואין להסתמך עליו כעצה משפטית, אלא כמידע כללי בלבד. כל העושה כן בלא להיוועץ בעו”ד, עושה כן על אחריותו בלבד. 
שתפו עם חברים
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print

4 תגובות

  1. הזמנתי 5 כרטיסי טיסה לפני הקורונה דרך קיווי 14.7-21.7
    הטיסה לפריס וחזור מלונדון . המצב ב2 מדינות אלו מסכן חיים…אך החברות שלחו כרטיסים , כאילו יש טיסה כרגיל. מה עושים? חיכינו עד עכשיו כי חשבנו שאולי החברה תבטל לקראת התאריך הקרב….אבל זה לא קורה

    1. היי דבורית, הגנת החוק לא חלה. מאחר וחלפו כבר 14 יום לביטול. במקרה זה, מה שכן חל זה מדיניות הביטול של החברה כפי שקיבלת באישור ההזמנה או כפי שמוצג באתר. נסי לבדוק את תנאי הביטול ולראות אולי תקבלו החזר חלקי.

  2. היי, אם אני הזמנתי מסוכן מסויים טיסה הלוך בחברה אחת וטיסה חזור בטיסה אחרת ישנם פחות מ7 ימי עסקים למועד הטיסה הראשדונה אבל יותר מ7 למועד החזרה, ואני רוצה לבטל רק את הטיסה חזור מה החוק אומר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקהילה

פעם בכמה זמן אנחנו שולחים מייל עם מידע שיכול להוזיל את החופשה הבאה שלכם

Kiwi - חיפוש טיסות זולות

הישארו מעודכנים

מה תרצה לדעת?

על מנת לשמור, עלייך להתחבר