נגיף הקורונה נותן את אותותיו וגורם למפולת בכל תחומי המשק ובענף התיירות במיוחד. מה יקרה ביום שאחרי? כל הפרטים כאן.
התפשטות נגיף הקורונה מראה את אותותיו בשוק התיירות ומכה את כולם בתדהמה: מס' התיירים והטיסות צונח, אתרי תיירות מפורסמים כמו השעון האסטרולוגי בפראג וטיימס סקוור בניו יורק עומדים ריקים מאדם. גם פארקים גדולים ואייקונים נותרו שוממים, הופעות בוטלו, שערי הקזינואים נסגרו וגם המוזיאונים הגדולים נעלו את שעריהם.
אחת השאלות העיקריות שמעסיקה את רוב האנשים היום, היא מה יהיה אחרי הקורונה, כיצד יהיה העולם שאחרי. הרי יבוא יום, שבו המגיפה הזו תיגמר, יימצא חיסון וההשפעות הבריאותיות מהנגיף ייפחתו ויהיו דומות למחלות ווירוסים קלים אחרים.
בינתיים כולנו נמצאים במעין אי וודאות, ללא תיירות והנאות שהיינו רגילים אליהם ומחפשים דרכים איך להעביר את הזמן או לספק את הנפש שרוצה לטייל בזמן שגרת קורונה.
עלייה מטאורית משנות ה-50
הצמיחה בענף התיירות העולמי, לאורך ה-80 שנה האחרונות, היא משהו מרתק ומשמעותי ביותר לכלכלת מדינות שלמות. מ- 50 מיליון תיירים יוצאים בשנת 1950, קפצנו ל- 450 מיליון בשנת 1990, עד הפיצוץ המטאורי בשנת 2010 עם 1,000,000,000 מיליארד תיירים יוצאים באותה שנה. מהדו"ח האחרון של ארגון התיירות העולמי עולה, שבשנת 2018 המספר הזה הגיע ל – 1.4 מיליארד תיירים, שהוציאו 1.7 טריליון דולר. המספרים בשנת 2019 צפויים לצמוח עוד יותר, אך מה שבטוח שהוא ששנת 2020 תסמן את אחת הנפילות הקשות ביותר של ענף התיירות הגלובלי. (מקור: UNWTO)
איננו מומחים לכלכלה או בריאות, ולכן נענה על השאלה בפן התיירותי. אז מה יקרה לעולם התיירות אחרי שהקורונה תיגמר? מי תיפגע הכי קשה ולאן הכי כדאי לטוס כשהיא תיגמר? הנה כמה תובנות שאספנו שיוכלו לשפוך קצת אור על היום שאחרי הקורונה 🤗
ההשפעה הסינית על עולם התיירות
איך דונלד טראמפ קורא לזה? "הוירוס הסיני". ובכן, עד כמה שזה כל כך לא פוליטקלי קורקט, האמת הפשוטה היא שהסינים באמת אחראיים לכל המצב הזה. הוירוס התחיל ופרץ במחוז וואן בסין ויתרה מכך הרשויות התעלמו ואף ניסו להשתיק את הנושא בתחילה, דבר שהעצים את הפרשה.
הבעיה העיקרית היא שהסיניים, אחראיים גם לרוב ההכנסות בעולם התיירות. עד לפני פרוץ משבר הקורונה, ולפי נתוני ארגון התיירות עולמי, הסינים הוציאו למעלה מ- 150 מיליון טיסות לחו"ל והם אחראיים להכנסות של 277 מיליארד לעולם התיירותי (מחוץ לסין). אין אף מדינה אחרת בעולם שמתקרבת למספרים האלה.
רוב התיירים הסינים מבקרים במדינות המזרח כמו תאילנד, יפן, פיליפינים, ויאטנאם ודרום קוריאה. התיירות במדינות אלו מהוות חלק מהותי בהכנסות והתמ"ג של המדינה. לכן, לא ברור כיצד יתאוששו מאובדן ההכנסות הרב שהם סופגים וכיצד ענף התיירות שם ייראה לאחר סוף המשבר.
הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית מעריך שמי שתספוג את זה בצורה הקשה ביותר הן יפן, שתפסיד 1.5 מיליארד הכנסות ותאילנד שתפסיד 1.15 מיליארד (מקור: ICAO).
מה גם שבתום המשבר, הדעה הרווחת היא כי ייקח זמן עד שיתר מדינות העולם יתאוששו ו"ירשו" לתיירים סיניים להיכנס למחוזותיהם. מה שיוביל לצמצום ההכנסות התיירות בעולם בכמעט 30% – מדובר בסכומים אסטרונומיים.
השפעות הקורונה על עולם התעופה
הרשות הבינלאומית לתעופה אווירית הודיעה כי בעקבות המשבר, הפגיעה בביקוש עלולה לעלות לחברות התעופה, בהפסדים של 29 מיליארד דולר ולא כולן יצליחו להתאושש מכך.
איר פראנס הודיעה על תחזית הפסדים של 216 מיליון דולר עד סוף אביב 2020.
אוסטרליה אירליינס, הודיעה שצפי ההפסדים לשנה היא כ- 100 מיליון דולר וזאת מאחר והסיניים הם התיירים הכי גדולים של מדינת היבשת. (מקור: CNN Business)
גם אצלנו, ישראייר מדווחת על ירידה של 50% בהזמנות ואלעל הודיעה על פיטורי 1,000 עובדים כתוצאה ממשבר הקורונה. עכשיו כשלאט לאט הטיסות מתחדשות, העניינים מתחילים להתאושש.
השפעות הקורונה על עולם המלונות
אחת מחברות המלונות הגדולות בעולם, המריוט, הודיעה שהם מצפים להפסדים של 60 מיליון דולר ברבעון השני של 2020.
גם הילטון סופגת מכה קשה, ובכיר בחברה צופה כי בסוף השנה, הרשת תספוג הפסדים של בין 25-50 מיליון דולר.
רשת בתי המלון אינטרקונטיננטל איבדה החודש יותר מ–19% משווי החברה.
גם בוקינג ספגה מכה קשה, ודיווחה על ירידה של 18% בהזמנות בחודש האחרון (מקור: דה מרקר)
ההשפעה על הקרוזים ושיט התענוגות
אז מה יקרה לתיירות אחרי משבר הקורונה
עד כה, דווח על עשרות מיליוני הזמנות של טיסות ומלונות ברחבי העולם שבוטלו.
מה גם שהסינים ספגו מכה קשה לתיירות הפנים שלהם (מעל 200,000 טיסות פנימיות בסין בוטלו בחודש פברואר) ולכן יעדיפו תחילה לשקם את משק הפנים מאשר להוציא כספים על תיירות חוץ.