היום שאחרי הקורונה: מה יקרה לענף התיירות בעקבות נגיף הקורונה

נגיף הקורונה נותן את אותותיו וגורם למפולת בכל תחומי המשק ובענף התיירות במיוחד. מה יקרה ביום שאחרי? כל הפרטים כאן.

קורונה בשדה התעופה

התפשטות נגיף הקורונה מראה את אותותיו בשוק התיירות ומכה את כולם בתדהמה: מס’ התיירים והטיסות צונח, אתרי תיירות מפורסמים כמו השעון האסטרולוגי בפראג וטיימס סקוור בניו יורק עומדים ריקים מאדם. גם פארקים גדולים ואייקונים נותרו שוממים, הופעות בוטלו, שערי הקזינואים נסגרו וגם המוזיאונים הגדולים נעלו את שעריהם.

אחת השאלות העיקריות שמעסיקה את רוב האנשים היום, היא מה יהיה אחרי הקורונה, כיצד יהיה העולם שאחרי. הרי יבוא יום, שבו המגיפה הזו תיגמר, יימצא חיסון וההשפעות הבריאותיות מהנגיף ייפחתו ויהיו דומות למחלות ווירוסים קלים אחרים. 
בינתיים כולנו נמצאים בהסגר בייתי ומחפשים דרכים איך להעביר את הזמן או לספק את הנפש שרוצה לטייל בזמן בידוד קורונה.

עלייה מטאורית משנות ה-50

הצמיחה בענף התיירות העולמי, לאורך ה-80 שנה האחרונות, היא משהו מרתק ומשמעותי ביותר לכלכלת מדינות שלמות. מ- 50 מיליון תיירים יוצאים בשנת 1950, קפצנו ל- 450 מיליון בשנת 1990, עד הפיצוץ המטאורי בשנת 2010 עם 1,000,000,000 מיליארד תיירים יוצאים באותה שנה. מהדו”ח האחרון של ארגון התיירות העולמי עולה, שבשנת 2018 המספר הזה הגיע ל – 1.4 מיליארד תיירים, שהוציאו 1.7 טריליון דולר. המספרים בשנת 2019 צפויים לצמוח עוד יותר, אך מה שבטוח שהוא ששנת 2020 תסמן את אחת הנפילות הקשות ביותר של ענף התיירות הגלובלי. (מקור: UNWTO)

מציחת הביקושים לתיירות בחו
צמיחת התיירות הסינית מאז נגיף הסארס

איננו מומחים לכלכלה או בריאות, ולכן נענה על השאלה בפן התיירותי. אז מה יקרה לעולם התיירות אחרי שהקורונה תיגמר? מי תיפגע הכי קשה ולאן הכי כדאי לטוס שתיגמר הקורונה? כל התשובות כאן.

ההשפעה הסינית על עולם התיירות

איך דונלד טראמפ קורא לזה? “הוירוס הסיני”. ובכן, עד כמה שזה כל כך לא פוליטקלי קורקט, האמת הפשוטה היא שהסינים באמת אחראיים לכל המצב הזה. הוירוס התחיל ופרץ במחוז וואן בסין ויתרה מכך הרשויות התעלמו ואף ניסו להשתיק את הנושא בתחילה, דבר שהעצים את הפרשה.

הבעיה העיקרית היא שהסיניים, אחראיים גם לרוב ההכנסות בעולם התיירות. עד לפני פרוץ משבר הקורונה, ולפי נתוני ארגון התיירות עולמי, הסינים הוציאו למעלה מ- 150 מיליון טיסות לחו”ל ואחראיים להכנסות של 277 מיליארד לעולם התיירותי (מחוץ לסין). אין אף מדינה אחרת בעולם שמתקרבת למספרים האלה. 

רוב התיירים הסינים מבקרים במדינות המזרח כמו תאילנד, יפן, פיליפינים, ויאטנאם ודרום קוריאה. התיירות במדינות אלו מהוות חלק מרכזי בהכנסות והתמ”ג של המדינה. לכן, לא ברור כיצד יתאוששו מאובדן ההכנסות הרב שהם סופגים וכיצד ענף התיירות שם ייראה לאחר סוף המשבר.
הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית מעריך שמי שתספוג את זה בצורה הקשה ביותר הן יפן, שתפסיד 1.5 מיליארד הכנסות ותאילנד שתפסיד 1.15 מיליארד (מקור: ICAO).

מה גם שבתום המשבר, הדעה הרווחת היא כי ייקח זמן עד שיתר מדינות העולם יתאוששו ו”ירשו” לתיירים סיניים להיכנס למחוזותיהם. מה שיוביל לצמצום ההכנסות התיירות בעולם בכמעט 30% – מדובר בסכומים אסטרונומיים.פריצה משבר הקורונה בתיירות

השפעות הקורונה על עולם התעופה

הרשות הבינלאומית לתעופה אווירית הודיעה כי בעקבות המשבר, הפגיעה בביקוש עלולה לעלות לחברות התעופה, בהפסדים של 29 מיליארד דולר ולא כולן יצליחו להתאושש מכך.

איר פראנס הודיעה על תחזית הפסדים של 216 מיליון דולר עד סוף אביב 2020.
אוסטרליה אירליינס, הודיעה שצפי ההפסדים לשנה היא כ- 100 מיליון דולר וזאת מאחר והסיניים הם התיירים הכי גדולים של מדינת היבשת. (מקור: CNN Business)

גם אצלנו, ישראייר מדווחת על ירידה של 50% בהזמנות ואלעל הודיעה על פיטורי 1,000 עובדים כתוצאה ממשבר הקורונה.

השפעות הקורונה על עולם המלונות

אחת מחברות המלונות הגדולות בעולם, המריוט, הודיעה שהם מצפים להפסדים של 60 מיליון דולר ברבעון השני של 2020.
גם הילטון סופגת מכה קשה, ובכיר בחברה צופה כי בסוף השנה, הרשת תספוג הפסדים של בין 25-50 מיליון דולר.
רשת בתי המלון אינטרקונטיננטל איבדה החודש יותר מ–19% משווי החברה.

גם בוקינג ספגה מכה קשה, ודיווחה על ירידה של 18% בהזמנות בחודש האחרון (מקור: דה מרקר)

ההשפעה על הקרוזים ושיט התענוגות

אין ספק שתעשיית הקרוזים ספגה מכה קשה, בעיקר תדמיתית. מקרה ה- Diamond Princess בו “נכלאו” כ- 3700 נוסעים ואנשי צוות (ביניהם 15 ישראלים) בספינת הסגר למשך שבועיים, ישפיע בצורה קשה על הענף למשך שנים רבות.
הסינים היוו שחקן מרכזי לתעשיה צומחת זו עם יותר מ- 2.4 מיליון נופשים ב- 2018, לפי דוח רשות השיט העולמית. האמריקאים נותרו, ויישארו לעוד זמן רב, נתח השוק העיקרי עם יותר מ- 18 מיליון אמריקאים הנופשים בקרוזים.
כיום סוכנויות תיירות באסיה מדווחות על ירידה של 95% אחוז בהזמנות עד סוף השנה.
שיט תענוגות


אז מה יקרה לתיירות אחרי משבר הקורונה

הרשות הבינלאומית לתובלה אווירית צופה הפסדים של 29.3 מיליארד דולר (רק בשוק התעופה) בהכנסות, כאשר המפסידות העיקריות הן המדינות האסייתיות (מקור : IATA). נתון זה מעורר פחד, ממה יקרה למדינות כמו תאילנד, פיליפינים, ןיאטנאם וכו’, שחלק נכבד מאוד מהכנסות המדינה מגיע מהתיירות.
עד כה, דווח על עשרות מיליוני הזמנות של טיסות ומלונות ברחבי העולם שבוטלו.
 
עם זאת, ההסגר בבית במשך זמן כה ממושך, מתחיל להראות את אותותיו. אתר התיירות הגדול Trip.com, דיווח כי הוא רואה גידול עצום בחיפושים באתר, מה שמעיד על כך שאנשים מתחילים להיפתח ולהסיר הגנות לקראת חזרה לעולם התיירות.
 
אף על פי כן, יקח זמן רב עד שכלכלת התיירות תחזור למה שהייתה ולצמיחה. לטעמנו, לעולם ייקח זמן “לסלוח” לסינים ולכן יעבור זמן ממושך עד שהמדינות יפתחו את שעריהן שוב לעם האסייתי. 
מה גם שהסינים ספגו מכה קשה לתיירות הפנים שלהם (מעל 200,000 טיסות פנימיות בסין בוטלו בחודש פברואר) ולכן יעדיפו תחילה לשקם את משק הפנים מאשר להוציא כספים על תיירות חוץ.
 
מועצת התיירות העולמית, ניתחה נתוני תיירות בסמוך להתפשטותם של מגיפות קודמות ומצאה שזמן ההתאוששות לתייר הממוצע הוא 19 חודשים. התחזית המוערכת היא שהתיירות הסינית תתחיל להראות ביקושים בשנית לקראת סוף השנה או בתחילת 2021. עם זאת, התאוששות מלאה לשוק התיירות הסיני, נראה רק בשנת 2023 לפחות.
 
שתפו עם חברים
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן עיניינים

הצטרפו לקהילה

פעם בכמה זמן אנחנו שולחים מייל עם מידע שיכול להוזיל את החופשה הבאה שלכם

Kiwi - חיפוש טיסות זולות

הישארו מעודכנים

מה תרצה לדעת?

על מנת לשמור, עלייך להתחבר